Thursday, December 13, 2012

Pengalaman aku masa ambil suntikan HPV..

 Assalamualaikum boys and girls especially..sbb entry untuk girls tapi kalau boy nak bace pun ok jugak.. welcome-welcome untuk tanpa info. hehehe

This is my appointment card attached with my vaccination card for me to complete the whole doses..:)

I just nak bagitaw kenapa aku kalut sangat lately nak ambil vaksin ni..dekat hospital aku memang dah sarankan suruh ambil..just baru-baru ni aku dapat kesedaran yang virus ni kita perlu ambil berat sebab dari cara ia tersebar and susah dikesan yang buat aku rasa vaksin ni penting sangat ! very very important !

Firstly thanx to kak ifah, my colleage yang sangat care sebab tolong aku cari tahu maklumat pasal cara nak consult doctor and maklumat melalui vaksin ni.. Bla..bla..bla.. Dia tolong aku buat appointment dengan our Gynaecologist in Pantai Penang Hospital, Dr Udayar Pandian on Monday dated 10.12.12. And dia tanyakan cose sekali sebab senang aku nk prepare $$$$.. nak amik vaksin ni selfpay ok! company tak tolong support..:(

Ok, tiba harinye.. aku pun pegi la hospital and settle registration dekat administration counter, clerk pun suruh aku naik tingkat 2 bilik doctor tu.. selalu aku pegi hospital atas urusan kerja rasa relax je.. tapi bila pegi hospital atas urusan sebagai pesakit memang nervous.. padahal nak amik vaksin je kot ! hahaha well, nak kena cucuk kan...

Sampai tingkat 2..aku nampak doctor keluar bilik.. 'Alaaa..doctor ni pi mana pulak.aku dah la nebes nih !' Klinik nurse dia cakap doctor pi buat round sat kat ward..tunggu sat nah.. Ok,tunggu la.. masa tunggu tu ada la marriage couple ni tgh tunggu doctor jugak.. i guess mcm pmpn ni pregnant.. first pregnancy la kot sebab manja semacam.. hahahaha kata orang..esok ni aku pulak tak taw macam mana... hekhekehek

Ok.. now my turn..

Aku : Hai doctor !
Doc : Hai Hanis.. cuti ke?
Aku : Ye doctor, saya amik cuti seminggu.. :)
Doc : So u nak ambil vaksin kan? hmm..u ade ape-ape penyakit ke sebelum ni.. asthma? penah operate appendix ke?
Aku : ( Ah, boring ah tanya soalan cam aku ni pesakit je..pdahal memang pesakit dia pun.. haha) Err.. tak ada doctor..semua tak ada.. Cuma i ade thalasemia..thalasemia carrier..
Doc : Oh, really? so u taw la apa u kena taw? your partner pun kena pegi check la.. so sebelum u declare jadi bf u kena tanya dia dulu la..
Aku : ( Tu la yang aku duk buat sebelum ni.. dok tanya bf ada x thalasemia?.. lau ada kita putus je. sob3)  Aku hangguk and geleng-geleng je..sebab tu perkara tak best.. dah la si bf aku ni tak pi check lagi.. cian dia t kena p check darah..
Doc : Bila last period?
Aku : Err.. i tak ingat la doctor.. this month punya belum mai lagi..
Doc : Huh x ingat? last month ada x?
Aku : Eh, last month ada.. tapi ni dah nak period la ni.. (aku takut doctor suspek aku pregnant pulak..ah.. sudah)

Doc : U tak penah buat scan lagi kan? (Alu geleng-geleng) Jom kita buat scan..
Aku : Adui.. scan la pulak.. so nak kena tunjuk perut la kat doctor? slumber je aku tanya dekat clinic nurse dia..

Ultrasound time..ditemani clinic nurse ok..

Best jugak..rasa macam scan tengok baby.. bestnya.. tak rasa malu dah masa tu..wahahaha

Aku : Doctor, mana uterus saya? (tanya macam ada baby ja.. hahaha)
Doc : Haa.. ni dia.. ovaries u normal.. uterus u agak tebal sikit sebab u dah nak period kan..memang normal lah.. dekat bawah (bawah pada my uterus) ni ada pengumpulan air sikit..
Aku : Air? Oh, nak terkencing kot doctor.. slumber giler aku.. hahaha
Doc : Bukan.. bladder u dekat ats ni (ats my uterus).. yang ni pengumpulan air..perempuan lau nak period memang ade pengumpulan air ni sikit..
Aku : Oh.. (malu sat.. tu la men serbu ja.. pastu timbul idea nakal, ingat kan air ehem-ehem..hahaha perempuan ada ka? :P)
Doc : So i consider air tu normal sebab u nak period.. kalau tak normal mungkin tu adalah cyst.. tapi i rasa tu normal..
Aku : Ok, tak mungkin kot cyst.. Normal2.

p/s : to my dear.. jangan marah kat doctor tu k.. dia xbuat apa..dia check-check ja..:D

Lepas scan.. aku kena duduk.. Doctor tanya nak cucuk kat lengan or bontot.. Dia tengok aku kecik je.. Siap remind aku yang injection ni sakit taw...

Preparing injection..

Doc : U sure nak kat tangan?
Aku : Yup, sure.

Dah dekat nak inject tanya lagi.. haihh doctor ni cepat la..takut ni..

Doc : U right-handed ke left handed?
Aku : Right. (dah get ready dengan tangan kiri so right handed la.. hehehe)



Masa aku dalam bilik doctor aku ade la jeling-jeling sikit vaksin tu jenis apa kan.. memang kotak dia warna pink and dekat prescription pharmacy pun ada tulih cervarix injection.. so aku search kat google memang sah dah aku dapat vaksin hpv type ni.. pink colour.. very feminine gitewww ! tapi masa doctor bagi tu tak berapa nak feminine sebab time ubat masuk memang pedih.. phewwww ! harini dah hari kedua..lenguh-lenguh kat lengan masih ada..

Ah... settle sudah bab pengambilan vaksin ni.. next appointment for 2nd dose will be one month later so that means it will be on 10.01.12..

Oh berapa ye kos perubatan?ye..hampir lupa nak bagitaw.. i just paid RM160 instead of RM200..DISCOUNT 20% FOR PANTAI PENANG STAFF..:)

So ape tunggu lagi?? Sapa yang tak ambil lagi..dinasihatkan ambil.. MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI..


Nak tahu lebih mengenai virus HPV??
Sila baca  DI SINI..
:)
terima kasih sudi bace..




1 comment:

Anonymous said...

mahalnya sekali suntikan.. untuk lelaki pon boleh kan?


ShoutMix chat widget
/